Erihyvä
Erityisruokavaliot, tarpeita ja mahdollisuuksia

Hanke

ERIHYVÄ-hanke on erityisruokavalioihin liittyvää osaamista varten perustettu hanke, joka on suunnattu kaikille alan toimijoille, kuten yrityksille ja alkutuotannon edustajille, kaupalle ja suurkeittiösektorille sekä koulutus-, kehitys- ja tutkimusorganisaatioille. Yhteistyökumppaneina toimivat mm. Allergia- ja astmaliitto ja Keliakialiitto.

Tavoitteet

Hankkeen tavoitteena on auttaa kohderyhmien edustajia kehittämään osaamistaan tuotekehitykseen ja tutkimukseen, elintarviketurvallisuuteen ja laatujärjestelmiin, kaupallistamiseen ja kansainvälistymiseen, raaka-aineiden tuottamiseen sekä erityisruokavalioita noudattavien kuluttajien tarpeisiin liittyen.

ERITYISRUOKAVALIOT KASVUSSA

Erityisruokavalioihin luetaan mm. laktoosi-intoleranssista, keliakiasta ja allergioista johtuvat ruokavaliot. Keliakian lisäksi tunnustetaan nykyään oireyhtymä, jota kutsutaan gluteenisensitiivisyydeksi. Kyseisiä ruokavalioita noudattavien joukko kasvaa, joten tietoa ja osaamista tästä aiheesta tarvitaan. Toisaalta tälle ryhmälle suunnattujen tuotteiden kysyntä kasvaa.

TAPAHTUMAT

Hankkeessa toteutetaan yhteensä 10 tilaisuutta työpajoineen, joissa eri osaamisalueita tuodaan monipuolisesti ja käytännönläheisesti esille. Tilaisuudet ovat maksuttomia tai omakustanteisia ja niihin on vapaa pääsy kaikilla kohderyhmän edustajilla. Tietoa tilaisuuksista saa tältä sivuilta ja uutiskirjeestä.

Hankkeen toteuttaja: Foodwest Oy
Hankkeen kesto: 1.1.2016-31.12.2017
Rahoittaja: Manner-Suomen maaseutuohjelma 2014-2020

ERIHYVÄ - ERITYISRUOKAVALIOT, TARPEITA JA MAHDOLLISUUKSIA JULKINEN TIIVISTELMÄ

Foodwest Oy on elintarvikealan ja sen rajapinnoilla toimivien alojen kuten esim. alkutuotannon, hyvinvointialan ja luontaistuotealan kehittämiseen erikoistunut yritys. Asiakkaina ovat kaikenkokoiset elintarvike- ja hyvinvointialan yritykset valtakunnallisesti, niin maaseudulla kuin kaupunkikeskittymissäkin toimivat. Toiminta kattaa koko elintarvikeketjun alkutuotannosta jalostuksen kautta lopputuotteeseen sekä edelleen kauppaan, suurkeittiöön ja kuluttajalle. Konkreettiset palvelut liittyvät elintarvikkeiden tuotekehitykseen, elintarviketurvallisuuteen, laatuun ja hygieniaan sekä markkinatutkimukseen. Erityisruokavalioihin luetaan mm. laktoosi-intoleranssista, keliakiasta ja allergioista johtuvat ruokavaliot.

Keliakian lisäksi tunnustetaan nykyään oireyhtymä, jota kutsutaan gluteenisensitiivisyydeksi. Gluteenisensitiivisyydessä on kyse siitä, että henkilö saa mahasuolikanavan oireita gluteenipitoisista viljoista samalla, kun keliakia on poissuljettu. Keliakiasta kärsii Suomessa noin 2% väestöstä. Lisäksi 17 % väestöstä kärsii laktoosi-intoleranssista, erilaisista allergioista 2-4 % aikuisista ja 5-10 % lapsista. Laktoosittomien tuotteiden, keliakian ja erilaisiin allergioihin liittyvä tutkimus ja osaaminen ovat Suomessa huippuluokkaa. Vaikka yksittäisten eritysruokavaliota noudattavien kuluttajien määrät ovat suhteellisen pieniä, perheenjäsenen erikoisdieetillä on vaikutusta lisäksi koko perheen ruokavalioon ja valintoihin. Viime vuosina monet pienet maaseudulla tai pienissä kaupungeissa sijaitsevat yritykset ovat alkaneet valmistaa erikoistuotteita tälle kohderyhmälle. Valmistusmäärät ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ne eivät kiinnosta suuria yrityksiä. Kuitenkin kauppa ja suurkeittiöt ovat yhä kasvavassa määrin kiinnostuneet näistä tuotteista palvelutuotteina ja haluavat niitä valikoimiinsa. Myös viennin mahdollisuudet ovat kasvaneet. Tämän hankkeen tavoitteena on auttaa osallistuvia yrityksiä ja alkutuotannon edustajia sekä muita kohderyhmien edustajia kehittämään osaamistaan tuotekehitykseen ja tutkimukseen, elintarviketurvallisuuteen ja laatujärjestelmiin, kaupallistamiseen ja kansainvälistymiseen, raaka-aineiden tuottamiseen sekä erityisruokavalioita noudattavien kuluttajien tarpeisiin liittyen.

Hankkeen toimenpiteistä ja tuloksista hyötyvät pääkohderyhmä eli pk-yritykset ja alkutuotannon edustajat sekä myös muut sidosryhmät kuten kauppa ja suurkeittiösektori, kuluttajat, kehitys- ja tutkimusorganisaatiot sekä alan liitot ja yhdistykset. Hankkeessa toteutetaan yhteensä 10 tilaisuutta työpajoineen, joissa eri osaamisalueita tuodaan monipuolisesti ja käytännönläheisesti esille. Koko hankkeen ajan tiedotetaan aktiivisesti toimenpiteistä ja tuloksista mm. verkkosivujen ja joka toinen kuukausi ilmestyvän uutiskirjeen avulla. Hankkeen lopussa laaditaan kattava loppuraportti sekä järjestetään yhteenvetotilaisuus, jossa toteutetuista toimenpiteistä ja tuloksista tiedotetaan valtakunnallisesti.

Eeva-Liisa Lehto 27.8.2015
Foodwest Oy

HANKKEEN TOIMINTAKALENTERI

2017

LATAA TULOSTETTAVA KALENTERI (PDF)

 

Huhti-toukokuu 2017

20.4. 2017 Kaakkois-Suomi, Luumäki, yhteistyössä ProAgria Etelä-Suomen kanssa: Erityisruokavaliot, tarpeita ja mahdollisuuksia

10.5.2017, Turku: Erityisruokavaliot, tutkimus, tuotekehitys ja analytiikka
Uusinta tutkimustietoa ja sen soveltamista tuotekehitykseen. Näytteenotto ja analytiikka

Yhteistyö:Finnish Food Innovations –ohjelma / Fennopromo
Fact finding –matka Espanjaan Barcelonaan 6. – 9.6.2017 ja vierailu Free from -messuilla.
1) vierailemme Free from –messuilla
2) tapaamme Matchmaking- tilaisuudessa btob-asiakkaita
3) kierrämme vähittäismyymälöissä

Innovaatiotyöpajat Helsingissä:
INTRO-työpaja 23.5.; valmistaudutaan Barcelonan matkalle
IDEAFLOW-työpaja 19.6.; puretaan Barcelonan matkan tulokset ja ideoidaan uusia vientituotteita matkalla tehtyjen havaintojen pohjalta yhdessä asiantuntijatiimin kanssa
INNOVATIONS GO!-työpaja 15.8.; kehitetään tuotekehitysbriiffejä parhaista esille tulleista ideoista yhdessä asiantuntijoiden kanssa.
Lisätietoja: Eeva-Liisa Lilja, puh:+ 358 40 833 7727, eeva-liisa.lilja@fennopromo.fi

Syksy 2017

6.9.2017 Suomalainen Leipäkori: Erityisruokavaliot leipomotuotteissa

28.9.2017: Minimessut, Helsinki
Yhteistyössä Allergia- ja Astmaliiton, yritysten, kaupan, yhdistysten ja muiden toimijoiden kanssa. Ohjelmassa aloitusseminaari, näyttely kaikille elintarviketoimijoille sekä tietoiskuja. Kyseessä on BtoB –tapahtuma, jossa yritykset voivat esitellä tuotteitaan ja palvelujaan toisilleen,  kaupalle ja horeca-sektorille. Tilaisuuteen pyritään myös selvittämään jakelumahdollisuuksia erityisruokavaliotuotteille vähittäiskaupan, suurkeittiöiden, suoramyynnin, verkkokaupan ja muiden myynti- ja markkinointikanavien kautta.

Syksy 2017: Maakuntatilaisuus esim. Oulussa

Syksy 2017: Isoon-Britanniaan / ei vahvistettu (marraskuu? tai jatkoajalla tammikuu 2018) 

Yhteistyössä

Älä täytä tätä kenttää