ERIHYVÄ-hanke järjestI yhteistyössä englantilaisen HRA Food & Drink –organisaation kanssa fact finding –matkan Englantiin 29.1.-1.2.2018. HRA on markkinointiin ja markkinatutkimukseen erikoistunut yritys, joka perustajajäsenenä organisoi eri Euroopan maissa järjestettäviä Free From Expo – tapahtumia. HRA:n toimitusjohtaja Hamish Renton ollut vuonna 2004 supermarketketju Tescon palveluksessa lanseeraamassa ensimmäistä Free From Private Label -tuotesarjaa Englannissa.
Matkaohjelmassa oli seminaari, jonka aiheina oli mm. Englannin elintarvikemarkkinoiden rakenne, Free From-tuotteiden (mm. gluteeniton, laktoositon, allergeeniton, kasvis, flexaajat) kehitys ja trendit, tuotanto-, kulutus- ja myyntilukuja sekä tulevaisuuden näkymiä. Matkalla tutustutiin mm. seuraaviin kohteisiin: Tesco, Sainsbury’s, Waitrose, Whole Foods sekä Holland & Barret. Lisäksi kuultiin jakelijoiden ja Food Service –sektorin puheenvuoroja.
HRA Food & Drink: Hamish Renton & Roseanna Evans: An introduction to the UK Free From market
Lucid perspectives, Emma Read: The UK Eating Out of Home market (Free From in Foodservice)
Mintel, Kiti Soininen & Emma Clifford: Free from food & Meat-reduction trends
Synergis, Tesco Free From’s marketing agency: Marketing free from products to the consumer
Small+Blunt Consulting, Pirjo Kontio-Blunt: Miksi Britannia markkinana?
Category Wins,David Marston & Alexis Phillippidis: seminaariesitys tulossa
Lue myös matkakertomus Foodwestin blogista